W tym tygodniu chcieliśmy przybliżyć Wam idee oraz zasady działania naszego programu „KAIZEN data base”, a także opisać japońską zasadę zarządzania KAIZEN. Do tej pory program wdrażaliśmy tylko dla naszego klienta Fiata Powertrain Technologies z Bielska-Białej. Kiedy po testach okazało się, że program jest skuteczny i efektywny oraz przynosi wymierne korzyści, stwierdziliśmy że warto otworzyć program dla innych klientów.
KAIZEN (KAI = zmiana, ZEN = dobro) to japońska filozofia i metodologia zarządzania akcentująca ciągłe dążenie ku lepszemu. Sensem KAIZEN jest proces ustawicznego doskonalenia i ulepszania. W szerszej perspektywie KAIZEN może być traktowane jako filozofia życiowa, która podkreśla, że doskonalenia wymaga każde działanie w każdej dziedzinie życia – „Dzień bez poprawy to dzień stracony”.
Filozofię KAIZEN określa 10 przykazań:
- Problemy stwarzają możliwości
- Pytaj 5 razy „Dlaczego?” (Metoda „5 why”)
- Bierz pomysły od wszystkich
- Myśl nad rozwiązaniami możliwymi do wdrożenia
- Odrzucaj ustalony stan
- Wymówki, że czegoś się nie da zrobić są zbędne
- Wybieraj proste rozwiązania – nie czekając na te
- Myśl głową, nie portfelem
- Pomyłki koryguj na bieżąco
- Ulepszenie nie ma końca
Regułą KAIZEN jest stałe podnoszenie jakości firmy oraz produktu, w myśl zasady „Nawet najdłuższa podróż zaczyna się od jednego kroku”. Nie chodzi jednak o duże, diametralne zmiany, ale o drobne, małe usprawnienia, których wpływ na jakość i wydajność, staje się odczuwalny w miarę upływu czasu. KAIZEN to również przekonanie, że małe lecz nieustannie wprowadzane ulepszenia dają większe efekty niż duża reorganizacja przedsiębiorstwa przeprowadzana raz na jakiś czas. Drobne kroki ale sukcesywnie stawiane na drodze ku poprawie niosą za sobą niższe koszty zmian.
W KAIZEN ważne jest również zaangażowanie wszystkich pracowników organizacji, niezależnie od zajmowanego stanowiska, w proces poprawy jakości oraz w poszukiwanie pomysłów udoskonalenia firmy. W KAIZEN „przykład idzie z góry, a siła działa z dołu”. Jak pokazuje praktyka najwięcej pomysłów na drobne ulepszenia pojawia się właśnie na najniższych szczeblach przedsiębiorstwa. To grupa pracowników, którzy mają bezpośredni kontakt z produkcją i towarzyszącymi jej sytuacjami problemowymi, ma o niebo lepsze pomysły jak udoskonalić swoje działania niż najbardziej kreatywny menager siedzący za biurkiem.
KAIZEN przełamuje bariery organizacyjne i umożliwia pracownikom liniowym wpływ na sposób w jaki wykonują swoją pracę. W stylu zachodnim akcentuje się wypełnianie instrukcji pracy i norm, w KAIZEN daje się możliwość na przedstawienie swoich pomysłów i sugestii dotyczących ulepszenia jakości swojej pracy.
Z tego względu ważne staje sie wypracowanie i wdrożenie sprawnego systemu zgłaszania ulepszeń i rozwiązań w firmie. Do tego służy właśnie nasz program „KAIZEN data base”, dzięki któremu pracownicy mogą przedstawiać swoje sugestie i rozwiązania odnośnie poprawy jakości i wydajności swoich działań.
Kto nie jest przekonany o skuteczności KAIZEN oraz programu do zgłaszania ulepszeń „KAIZEN data base”, niech wie iż nasz system pomógł Fiatowi w zdobyciu złotego medalu wg światowej klasyfikacji organizacji produkcji WCM (World Class Manufacturing).