Jak wybrać dobrą domenę.

Tak jak nazwa jest fundamentem marketingu firmy lub produktu, tak odpowiednia nazwa domeny  będzie jednym z filarów marketingu internetowego. Od tego, jaki adres witryny zarejestrujemy w znacznym stopniu zależeć będą późniejsze statystyki odwiedzin na stronie.  Nazwa domeny może wspomóc działania firmowe lub pogrążyć naszą stronę w internetowym niebycie.

Wybierając adres WWW należy brać pod uwagę jego dostępność, łatwość zapisu, wymowy i zapamiętania, działania konkurencji, a także zasięg i rodzaj aktywności firmy. Zanim wydacie pieniądze na rejestrację, przetestujcie oddziaływanie domeny na swoich znajomych, kontrahentach, rodzinie, a nawet nieznajomych :) Jeśli bez problemu ją zapamiętają i zapiszą oraz skojarzą z odpowiednią branżą, wtedy będziecie mieć potwierdzenie dobrego wyboru.

  1. Nazwa firmy, branży czy produktu?

Nazwa domeny niekoniecznie musi być powiązana z nazwą firmy.  Jednak jest to rozwiązanie dość popularne i w większości przypadków przynosi korzyści, więc jeśli macie taką możliwość, nie wahajcie się. Jeśli klienci będą szukać naszej firmy, najprawdopodobniej posłużą się właśnie jej nazwą. Dodatkowo łatwiej zapamiętać nazwę domeny bezpośrednio powiązaną z jej właścicielem.

Są jednak przypadki, gdy lepiej posłużyć się określeniem branży, słowem kluczowym lub nazwą produktu. Na przykład, gdy nazwa naszej firmy zawiera trudne do zapisania obcojęzyczne wyrazy. Gwarantuję, że polski klient szybciej zapamięta frazę stolarstwo niż francuskie menuiserie czy fińskie puusepäntyö. Innym przypadkiem jest występowanie w nazwie liczb lub nietypowych znaków. Jeśli macie firmę ”37$” rejestracja domeny 37$.pl nie będzie dobrym pomysłem.

Wątpliwości możecie rozwiać, przeprowadzając test telefoniczny. Zadzwońcie do kogoś znajomego i podajcie mu adres waszej przyszłej domeny. Jeśli uda się zapisać bez powtarzania czy literowania, znaczy, że adres jest dobry.

2. Liczby i znaki specjalne.

Stosowanie liczb w nazwie domeny raczej utrudni jej odbiór, dlatego starajcie się tego unikać. Nie wiadomo czy odbiorca 1place.pl zapisze prawidłowo, czy raczej będzie się starał wyszukiwać nas po różnych wariantach zapisu, np. 1stplace.pl lub firstplace.pl. Wyjątek stanowi tutaj liczba 24, która bardzo dobrze sprawdza się w serwisach informacyjnych lub lokalnych (tvn24.pl, 24opole.pl, salon24.pl, rmf24.pl)

Podobna sytuacja ma się ze znakami specjalnymi. Znak procentu można zapisać słowem lub w postaci %. Odnosi się to do większości znaków – $,&,# itp. Takie symbole dobrze wyglądające w logotypie, niekoniecznie sprawdzą się w adresie strony. Jeśli możemy, starajmy się unikać takich zabiegów.

3. Z-myślnikami-czy bez?

Wprowadzanie adresów z myślnikami komplikuje jego zapis. Na pewno łatwiej będzie zapisać adres prosty. Jednak nie musicie unikać ich jak ognia. Szczególnie w branży nowych technologii, odnoszących się do IT czy internetu myślniki sugerują branżę działalności. Jeśli macie zamiar rejestrować domenę z myślnikiem , dobrym rozwiązaniem jest rejestracja drugiej, z zapisem prostym bez myślnika. Dlatego szukając naszej firmy traficie do nas zarówno przez adres www.e-lan.pl, jak i www.elan.pl :)

4. Rozszerzenie  – .pl, .eu czy bielsko.pl.

W przypadku wyboru roszerzenia domeny trzeba zastanowić się co i na jakich rynkach mamy zamiar oferować. Pamiętajmy że każda końcówka domeny coś znaczy. .pl, .cz, de to domeny ogólnokrajowe, .com to domena międzynarodowa dla firm komercyjnych, natomiast .gov jest przeznaczona dla stron rządowych i politycznych.

Wybór ”końcówki” adresu zaczynamy od zasięgu oddziaływania firmy. Jeśli działamy na rynku ogólnokrajowym, rejestrujemy domenę .pl, natomiast jeśli planujemy ekspansję zagraniczną dobrze jest zarejestrować domenę .com lub .eu. Są to rozszerzenia najpopularniejsze, które ludzie automatycznie wpisują wyszukując firmę po jej nazwie. Nie wyważajmy otwartych drzwi – jeśli tylko takie rozszerzenie dla naszej nazwy jest dostępne rejestrujmy je bez wahania.

Istnieją także domeny regionalne, atrakcyjne dla firm akcentujących swoją lokalną działalność. Jeśli prowadzimy małą piekarnię lub zakład stolarski działający tylko w obrębie jednego miasta, warto rozważyć domenę regionalną np. chleb.bielsko.pl lub stolarz.elk.pl

Innym sposobem może być rejestracja domeny w zależności od rodzaju działalności. Tzw. rozszerzenia funkcjonalne mają pewną wartość promocyjną. Dlatego często można spotkać strony z roszerzeniami .net, .info lub .biz. Dzięki takim końcówkom już sama nazwa domeny sugeruje odbiorcy co możemy mu zaoferować.

5. Im krótsza tym lepsza?

Ile znaków powinna posiadać domena? Nie ma tutaj jednoznacznej odpowiedzi. Należy pamiętać tylko, że ma być łatwa do zapisu i zapamiętania. Najlepiej sprawdzają się domeny jedno-dwu wyrazowe. Jednak dłuższe nazwy rymowane lub układające się w logiczną całość też dobrze się sprawdzają (np. mlodziwlodzi.pl).

Radzimy też unikać zbyt krótkich nazw domen, skrótów lub zlepku liter nie układających się w słowo. Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna (PWSFTViT) z oczywistych względów posługuje się adresem www.filmschool.lodz.pl zamiast www.pwsftvit.pl (choć i pod taką domeną można ich znaleźć)

6. Konkurencja i zajęte domeny.

Rynek domen coraz bardziej się zacieśnia i często zdarza się, że wymarzona przez nas domena jest już zajęta. W takim przypadku mamy do wyboru próbę rejestracji tej samej nazwy z innym rozszerzeniem lub zmianę nazwy. Pierwszy przypadek jest dobrym rozwiązaniem, gdy właścicielem zajętej domeny nie jest nasza konkurencja bezpośrednia, działająca na tym samym rynku. Jeśli domenę zajmuję firma z innej branży lub działająca na innym rynku, spokojnie możemy zarejestrować taką samą nazwę z innym popularnym rozszerzeniem (zamiast .pl np. .eu, .com, lub .biz). Jeśli jednak domenę zajęta jest przez firmę konkurującą z nami, lepiej pomyśleć nad zmianą nazwy domeny.

Z drugiej strony jeśli rejestrujemy swoją domenę w roszerzeniu .pl, warto również zarejestrować inne popularne roszerzenia dla naszej nazwy. Po pierwsze zwiększy to prawdopodobieństwo odwiedzin witryny przez klientów, a po drugie zabezpieczy nas przed powstaniem konkurencji na naszym zapleczu. Koszt niewielki, a korzyści mogą okazać się wymierne.

 

Ten wpis został opublikowany w kategorii Domeny, marketing, WWW. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>